Alltid öppet är Region Stockholms app för digitala vårdkontakter. Här kan du möta vården på ett sätt som passar dig, och på en tid som du själv väljer.
Om du redan använder Alltid öppet är det enklast att använda supportfunktionen inne i appen. Logga in och skrolla till knappen "Support och vanliga frågor".
Vid ett videomöte träffar du en läkare, sjuksköterska, barnmorska, arbetsterapeut, psykolog eller annan vårdpersonal via appen Alltid öppet i din telefon eller surfplatta.
Du kan själv boka ett videomöte i appen, eller få en bokad tid av vården.
Först får du svara på några frågor om dina besvär. Om vi bedömer att det inte räcker med ett videobesök får du boka tid på en fysisk mottagning i stället.
Senast 24 timmar innan ditt besök eller videomöte behöver du avboka tiden, annars får du betala för uteblivet besök. Detta gäller även om du har frikort, om du är under 18 år eller har fyllt 85.
Tolk
Det finns möjlighet att ha med tolk vid besöket. Kontakta då mottagningen i förväg och meddela att du önskar tolk
Skyddad identitet
Om du har skyddade personuppgifter kan du eller vården inte boka ett videomöte för dig i Alltid öppet.
Varför videomöte?
Du kan stanna hemma när du är sjuk
Du slipper restiden
Du kan få hjälp även när du är bortrest
Det blir enklare att träffa oss på en tid som passar dig
Videomöte kan även ordnas med flera deltagare samtidigt.
Chatta och skicka meddelanden
Många av våra mottagningar erbjuder kontakt via chatt och textmeddelanden. Du kan till exempel få rådgivning, förnya recept eller ställa en fråga. Det är kostnadsfritt och du behöver inte passa några telefontider.
Chatten kan vara i realtid, och då får du svar direkt. Annars besvaras ditt meddelande när personalen är på plats.
Meddelandena i Alltid öppet skickas alltid på ett säkert sätt och kan bara ses av dig och vårdpersonalen.
För barn under 13 år kan vårdnadshavare som är ombud skriva meddelanden för barnet.
Elektronisk kallelse
En elektronisk kallelse fungerar på samma sätt som en traditionell kallelse som annars skickas via brev. Skillnaden är att du får den som ett meddelande i appen Alltid öppet.
En elektronisk kallelse – e-kallelse – innehåller information från din vårdmottagning, bland annat tid och plats för ditt besök. Kallelsen kan även innehålla annan viktig information som du behöver läsa igenom innan du kommer till oss. Till exempel instruktioner om provtagning eller andra förberedelser.
Om du har appen Alltid öppet och bokar tid hos en vårdmottagning som använder sig av elektronisk kallelse kommer du att få kallelsen till din Alltid öppet-app. Du får även ett sms om att det finns en kallelse att läsa. Logga in i Alltid öppet för att läsa kallelsen.
Du kan också välja att få e-kallelsen till de digitala brevlådorna Kivra och Min myndighetspost.
I dagsläget är det inte alla vårdmottagningar som erbjuder e-kallelser.
Ett covidbevis visar att du blivit vaccinerad mot covid-19 och kan underlätta vid resor till andra länder. Du hittar all information hos E-hälsomyndigheten, se covidbevis.se
Mer om vad våra verksamheter erbjuder via Alltid öppet